Leiden Lions

Main banner

Learn to play

 Ouderfolder jeugdijshockey

Het ‘Learn to Play’- programma is een ontwikkelingsinitiatief van de International Ice Hockey Federation (IIHF). In een partnerschap met de nationale ijshockeybonden gebruikt de IIHF sinds 2002 dit educatieve programma om  de ontwikkeling van de ijshockeysport wereldwijd te stimuleren. Het ‘Learn to Play’-programma is een samenwerkingsverband, dat is gebaseerd op wereldwijde kennis en ervaring. Het is gericht op het aanleren van ijshockeytechnieken aan de jongste kinderen en daarbij staat een kindgerichte aanpak centraal. Het ‘Learn to Play’-programma is een goede stap-voor-stap benadering, die kinderen in staat stelt om op een leuke en plezierige manier de basisvaardigheden te leren van die fantastische sport, die ijshockey heet.

'Cross-ice'ijshockey - trainen en spelen

Het ‘cross-ice’-trainings- en speelmodel waarop het ‘Learn to Play’-programma is gebaseerd, bestaat uit diverse onderdelen. De meest belangrijke onderdelen zijn:

‘Cross-ice’-speelveld

Alle trainingen en wedstrijden worden beoefend in de breedte van het ijs in de 3 zones, elke zone is gelijk aan eenderde van de normale ijsoppervlakte. Het ‘cross-ice’-model wordt in veel toonaangevende ijshockeylanden al vele jaren gebruikt en heeft daar zijn nut meer dan bewezen.

Aan kindermaten aangepaste doelen

Aan kindermaten aangepaste doelen worden gebruikt om een doelman een grotere kans op succes te geven..

Trainingen

• Kinderen beschikken over meer energie als ze 30 meter over het ijs moeten schaatsen in plaats van dat ze 60 meter moeten  afleggen.

• Kleinere groepen zorgen voor een effectievere onderwijs- en leeromgeving.

• Meerdere teams kunnen gelijktijdig op dezelfde ijsbaan trainen.

• Oefeningen zijn zodanig gemaakt dat alle spelers met alle basisvaardigheden aan de slag kunnen.

• Spelers hebben meer contact met de puck, waardoor hun vaardigheden om de puck aan de stick voort te bewegen beter worden.

• Tijdens één ijssessie is er meer tijd voor meer oefeningen.

• Er is meer tijd voor vaardigheden waarbij spelers moeten nadenken en beslissingen moeten nemen.

• Lagere kosten per speler